HUIMA 2012 pidennetty versio Ykkössanomien jutusta

Nummen Samoojat leireilivät partioleirillä Lopella

Lopen Räyskälässä järjestettiin 30.7.-7.8.2012 Uudenmaan Partiopiirin partioleiri Huima 2012, jolle myös Nummen Samoojat osallistuivat muodostaen yhteisen majoitussavun Sammatin Solmujen kanssa. Kaiken kaikkiaan leirille osallistui yli 2100 partiolaista. Nummen Samoojia leirillä oli 87 ja Sammatin Solmuja 16. Leiri oli järjestyksessään seitsemäs Uudenmaan Partiopiirin piirileiri. Edellinen leiri järjestettiin vuonna 2008 Hangossa.

Nummen Samoojat olivat Huima 2012:lla vahvasti ja näkyvästi esillä niin osallistujina kuin järjestäjinä. Leirillä järjestetyissä partiotaitokilpailuissa tuli menestystä sekä sudenpentu että seikkailija sarjoissa. Seikkailijasarjan voitti tyttöviisikko MMVT ja sudenpentusarjan kolmanneksi tuli niin ikään tyttöviisikko Rubiinit. MMVT:ssä oli jäseniä Samoojista ja Solmuista. Tulokset selvisivät vasta aivan leirin lopussa, joten virallisia palkintoseremoniakuvia ei valitettavasti ole esittää.

Samoojien ja Sammatin Solmujen Aarrearkku savu oli nuorempien johtajien vastuulla. Nuorten vahva sitoutuminen ja panos savun toimintaan oli merkillepantavaa ja savun ilme ja tunnelma sen mukaiset. Savunjohtajana oli tällä kertaa Henri Kangasniemi. Savun ilmeestä ja ohjelmasta vastasi Anni Norja yhdessä Ean ja Jossun ja muiden samoajaikäisten kanssa. Savussa oli todella hyvä meno ja Koukku-alaleirin merirosvoteemaa oli hienosti tuotu iltanuotiolle. Jokaisella pentueella ja seikkailijavartiolla oli oma nimetty aikuinen päällekatsoja. Ryhmänjohtajille tarjottiin välillä mahdollisuus vapaahetkiin mm HuimaSpa –nimisessä rentoutumiskeitaassa.

Leirin ohjelmassa oli kaikenlaista taidemaalaamisesta seinäkiipeilyyn, uimisesta huispaustyyliseen HuimaCuppiin, aamuvoimistelusta polttopallon tapaiseen kaupunkisotaan ja vaikka mitä. Kaupunkisotapisteestä vastasivat Eelis Norja ja Oskari Korhonen. Leirin teemana olivat muistoja kaikille aisteille ja monikulttuurisuus. Mieleenpainuvimpia hetkiä pienempien leiriläisten mielestä oli uiminen ja kioskilla käynti. Vähän vanhemmat leiriläiset pitivät niistä ohjelmapisteistä, joissa pääsi tutustumaan toisenlaiseen todellisuuteen esimerkiksi sokeuden ja kuurouden kautta tai yhdessä SPR:n kanssa järjestetyllä Pakolaisen Polku – seikkailupelissä, josta oli kirjoituksia valtakunnan päälehdissä.

Leirin järjestelyissä ja ohjelmassa oli Nummen Samoojilla merkittävä rooli. Leiritoimikunnassa ei ollut kukaan mutta mestareita oli kaksi ja tiimipomoja/nokkia neljä. Itse vastasin yli 18 vuotiaiden leiriläisten ohjelmasta. Ohjelmaa oli vaeltajille ja aikuisille omien vastuutehtävien tueksi Mari Mikkolan vetämästä aamuvoimistelusta Matti Vesikkalan vastaamaan iltaisin aukiolevaan aikusikahvilaan ja kaikkea siltä väliltä. Pauli vastasi ruokalaakso nimisestä ohjelmapisteestä ollen ko laakson päävastuullinen mestari. Ruokalaaksossa ruokaa itselleen valmisti viiden päivän aikana 1500 partiolaista. Ruokalaaksokin ylitti kansallisen uutiskynnyksen, kun leirin toinen suojelija, Madventuresin Riku Rantala järjesti 50 onnekkaalle vaeltajalle (18-22v) Paulin avustuksella maistuvan jauhomatoillallisen. Tapahtumaan liittyy kiva FrontsideOllie tyyppinen riimin pätkä: “silmiäni usko en, että Henkka veti sen, jauhomadon eläväisen!”

Näkyvässä ja käsinkosketeltavimmassa roolissa kaikille leiriläisille oli Ahti “Silli” Norjan kehittelemä tiskauslinjasto. Tiskilinjassa tiivistyi 40 vuoden kokemus astioiden tiskaamisesta partioleirillä. Jotain linjastosta kertoo se, että kaikki kolme linjastoa ostettiin pois leirin jälkeen käytettäväksi muilla leireillä, eikä tiskisuma seissyt edes vierailupäivänä lauantaina, jolloin normaalin 1600 – 2000 käyttäjän sijaan astioitaan puunasi lähes 4000 käyttäjää.

Leirillä jaettiin myös tunnuksia ja ja tunnustuksia. Savunjohtajana toiminut Henri Kangasniemi, savun ohjelmasta vastannut Anni Norja ja leirin virallisena valokuvaajana toiminut Ea Hakala saivat leirillä partiojohtajan valtakirjat. Sammatin Solmuissa usean vuoden ajan esimerkillistä partiokasvatustyötä tehneet Päivi Eskola ja Minna Tikkanen palkittiin Uudenmaan Partiopiirin pronssisilla ansiomitaleilla. Onnittelut heille kaikille.

Vierailupäivää leirillä vietettiin 4.8. lauantaina. Vierailupäivä kasvatti Huiman väkimäärän hetkellisesti noin 4000 henkeen. Aamulla bussit toivat leiriin nuorimmat partiolaiset, sudenpennut ja seikkailijat, sekä vierailevia vanhempia.

Aamupäivä sujui majoittumisen ja ruoan jonottamisen merkeissä, mutta lounaan jälkeen käynnistyivät suuret markkinat, joiden yhteydessä lippukuntien muodostamat savut pääsivät kilpailemaan työntöautojen nopeudessa ja ulkoasussa sekä markkinakojujen suosiossa. Työntöautokilpailussa Nummen Samoojien auto ja tiimi tuli kolmanneksi. Auto nimeltään Galaxi oli Johanna Aallon takoma ja moottorina ajoissa toimivat Oskari Korhonen ja Mikko Norja.

Pienten ja isojen partiolaisten mukana toimintaan oli omakohtaisesti tuntumaa ottamassa muutama partiolaisen isä tai äiti (EVP – ei vielä partiolainen). Nämä partiountuvikot saivat osallistua myös EVP-koulutukseen. Leirin lopussa näitä “lopen uupuneita” ensikertalaisia hämmästytti se miten paljon työtä reilun viikonmittaisen leirin järjestelyt ovat vaatineet ja miten nuoria pääosin kaikki vastuulliset järjestäjät ovat olleet. Vaikka kotiinpaluu maistuikin väsyneille vanhemmille, niin jokainen tuntui jo suunnittelevan mitä seuraavalla leirillä aikoo tehdä.

Partion viikkotoiminta jatkuu taas koulujen alettua. Ryhmänjohtajat ilmoittelevat ensimmäisistä kokouksista. Nyt syksyllä alkaa myös 40 juhlavuoden suunnittelu ja juhlinta.

Vielä kerran,

On tää niin HUIMAA!

Kiitos jokaiselle savun johdossa toimineelle, pentueiden ja seikkailijavartioiden johtajille, leirin teossa mukana oleeille ja jokaiselle leiriläiselle.

Niko

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.