Tuijan Taival 2014

Nummen Samoojien perinteinen partiotaitokisa syysvaellus piristi monen partiolaisen syksyä lokakuun alussa. Lauantai valkeni sumuisen harmaana ja vähän tihkutti vettä, mutta se ei kisan aloitusta häirinnyt. Mukaan oli ilmoittanut kymmenen vartiota, joiden jäsenet olivat iältään noin 10 – 55 vuotiaita.

Kisareitti kulki viikonlopun aikana Tammistolta Iloittuun ja takaisin Tammistolle Lintukiimanvuoren hienoissa maisemissa. Matkan varrella kisaajat joutuivat suorittamaan tehtäviä, joilla mitattiin mm. perinteisiä partiotaitoja mm. nuotion sytyttämistä ja laavun pystyttämistä, ensiapuvalmiutta ja ruuanlaittotaitoa metsäolosuhteissa.

Lähtötehtävänä tehtiin tikapuut pukkiköytöksillä ja sen jälkeen haettiin puusta kilpailukartta. Seuraavilla rasteilla kisavartiot saivat eteensä molemmista päistään värjätyn kakkosnelosen pätkän, josta piti viidessä minuutissa tehdä mahdollisimman monta tikkua, joissa on väriä molemmissa päissä. Muutaman vuoden takaisen myrskyn jälkiä käytimme myös hyväksi tehden sinne luonnonmuovaaman esteradan. Ruokaa vartiot joutuivat laittamaan kisan kuluessa useamman kerran. Lounaaksi he joutuivat dyykkaamaan roskiksesta ruokatarvikkeet. Illalliseksi kisaajat tekivät italialaisen kolmen ruokalajin aterian, jonka tarvikkeet he saivat kassissa ilman reseptejä. Kännykät tietysti otettiin pois tehtävän suorittamisen ajaksi. Illallinen nautittiin kynttilöiden ja myrskylyhtyjen valossa valkoisten liinojen peittämiltä pöydiltä yhtäaikaisesti. Tunnelma oli aivan mahtava. Illallisen jälkeen oli vuorossa iltanuotio, jonne oli kutsuttu kisaajien ystäviä ja vanhempia. Kisaajat olivat päivän aikana joutuneet uudistamaan perinteisiä satuja ja iltanuotiolle he esittivät nämä modernit versiot mm. tuhkimosta, prinsessa ruususesta, saapasjalkakissasta ja Hannusta ja Kertusta.

Kisaajat olettivat pääsevänsä nukkumaan iltanuotion jälkeen, mutta vielä mitä. Vuorossa oli yösuunnistus, jonka nuoremmat kisavartiot suorittivat maastossa ja vanhemmat hyppäsivät kanootteihin ja etsivät rastit otsalamppujen turvin Iloitun järveltä. Suunnistamisen jälkeen vanhemmat saivat käskyn tehdä puusta pirunnyrkin. Nukkumaan he menivät puolen yön paremmalla puolella.

Sunnuntaiaamu valkeni kirkkaana ja poutaisena. Kisaajat joutuivat valmistamaan aamupalan, joka olisi kelvannut Jane Fondallekin. Aamupalan yhteyteen kuului myös kehittää kolmen minuutin aamujumppa Jane Fondan tyyliin.

Sunnuntain ensimmäinen rastilla oli pistesuunnistusta, toisella pudotettiin Örkkejä laudalta pallonheitolla. Päivän aikana mm. tiedettiin tai juostiin, etsittiin aarretta luolasta, kasattiin laitteita ja selitettiin sanoja. Viimeisellä rastilla tehtiin virkkuukoukku, jolla kukin vartion jäsen virkkasi vuorollaan ohueen köyteen ketjusilmukoita pitäen kiinni vain tekemästään virkkuukoukusta.

Kisa päättyi iltapäivästä Tammiston pihalle, jossa tarkastettiin vielä jäsenten kuljetustehtävän saldo. Jokainen kisaaja oli saanut lähdössä suklaapusun, jota piti kantaa mukanaan koko matkan ajan.

Tulokset syysvaelluksessa:

• A-sarja; Mäyrät 102 p, Tulenleimahdus 96,8 p ja Tuhannenturskatit 72.8 p
  • B-sarja: Ahmat 112 p ja Ilvekset 106 p
  • C-sarja: Metsot 145 p. Stupid master 129 p, Painajaiset 116 p, Pikkupandat 116 p ja Vesuvius 100 p.

Tehtäväkohtainen pistetaulukko on lähetetty sähköisesti vartionjohtajille. Onnea voittajille! Palkinnot jaetaan 6.12 lippukunnan joulujuhlan yhteydessä.

Kiitos kisaajille, vanhemmille, maanomistajille, hirvimiehille ja kisan järjestäjille. Ilman sujuvaa yhteistyötä emme olisi pidettyä näin hyvää syysvaellusta.

Ja lopuksi muutamia kisaajien kommentteja maalin tultaessa:

• Jumbosijalta maaliin ensimmäisenä vartiona!
  • Ihana tunne, tämä on ohi!
  • aivokullut
  • Parasta kokemus olla ennen rastihenkilöitä rastilla ja yrittää metelillä saada heidät löytämään perille.
  • Yömelonta oli huippu!
  • Kumisaappaat ei ole juoksemista varten!
  • Sukat ja kengät ovat hiukan märät ja housut aika kosteat, mutta kivaa oli.
  • Reitti ei ollut turhan rankka ja paljon hyviä tehtäviä.
  • Suot olivat huono asia reitillä ja ylämäkiä oli liikaa!
  • Hauskoja tosi hyviä tehtäviä
  • Eka kerta, tosi hyvä kokemus!
  • Aivan mahtavaa! Ensi vuonna uudestaan.
  • Hyvä maasto ja loistava sää.
  • Hyvä paikka ja kekseliäät tehtävät.
Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.